26. óra (11. 10.)
Arany János életútja. A Toldi keletkezése
- Arany János 1817-ben született Nagyszalontán
- a debreceni református kollégiumban tanult
- a Toldinak köszönhető, hogy elnyerte Petőfi barátságát
- néhány évvel a szabadságharc bukása után Nagykőrösre költözött, ahol a gimnázium tanára lett
- Arany Jánost a Tudományos Akadémia tagjává választották
- a Kisfaludi Társaság igazgatója lesz, visszaköltözik Pestre
- később az Tudományos Akadémia főtitkárává is megválasztották
- 1882-ben halt meg Pesten
- Arany János a Kisfaludi Társaság pályázatára írta meg a Toldit 1846-ban
- a jutalmat 15 aranyról 20 aranyra emelték, mert hatalmas volt a mű sikere
27. óra (11. 13.)
Arany János: Toldi - Előhang
A Toldi forrásai:
- Toldi Miklós emlékét számosnép monda megőrizte
- Ilosvai Selymes Péter Toldi Miklósról szóló históriás éneke
műfaja: elbeszélő költemény
- Arany gyakran alkalmazott régies és tájnyelvi kifejezéseket oka: a régi kor felidézése
Mottó: a művek előtt álló, más műből vagy szerzőtől átvett szövegrészleteket nevezzük mottónak
28. óra (11. 14.)
Arany János: Toldi - Első ének
- a műben változatosan jelenik meg a eírás, az elbeszélés és a jellemzés
- az első ének az előkészítés (expozíció) - megismerjük a szereplőket és a szereplő egymáshoz fűződő viszonyait is
- ütemhangsúlyos verselésű: négyütemű felező tizenkettes
- páros rím
29. óra (11. 17.)
Arany János: Toldi - Második ének
- a második ének a bonyodalom (konfliktus), a testvérek összeütközése, mely elindítja a további eseményeket
- Arany János népi kifejezéseket és szólásokat használ; nyelvi sokszínűség jellemzi
- a szólások a stílust élénkítik
30. óra (11. 20.)
Arany János: Toldi - Harmadik ének
- a Toldi ütemhengsúlyos verselésű, felező tizenkettes sorokból áll
ütemhengsúlyos verselés: a hangsúlyos és hangsúlytalan szótegok szabályos váltakozása; alapegysége az ütem
- Miklós történetét (E/3.) nézőpontból ismerhetjük meg
- az elbeszélő számára rokonszenves Miklós
- azt is megtudjuk, hogy mit gondol, érez Miklós
- az elbeszélő mindent tud róla
31. óra (11. 21.)
Arany János: Toldi - Negyedik ének
- Miklós menekülni kényszerül, lelkiállapotát hasonlatok fejezik ki
- a Bencével való beszélgetésből sok újat megtudunk Miklósról - visszatekintés
- az előrevetítés (a jövő sejtetése), szintén a tudatos költői szerkesztésmód része
- a műben, hosszabb részletben végigvonuló megszemélyesítést vagy metaforát allegóriának nevezzük
allegória: egyes elvont fogalom képszerű megjelenítése (az édes álom pillangó formában jelenik meg)
32. óra (11. 24.)
Arany János: Toldi - Ötödik ének
- Miklós visszatér édesanyjához mielőtt útnak indulna
- hazafelé veszélybe kerül - "farkaskaland"
- ez a rész epizód
epizód: ömagában is kerek történet. Az epizód lassítja a cselekmény menetét, és színesíti, gazdagítja a történetet
33. óra 11. 27.)
Arany János: Toldi - Hatodik ének
- ebben az énekben Miklóst új oldaláról ismerjük meg => kiderül, hogy mély érzésű és nagyon ragaszkodik az édesanyjához
- György pont az ellentéte, vagyis érzékeltelen, rideg az édesanyjával, kegyetlen az öccsével szemben, ezért ellenszenves
- a különféle nézőpontok segítenek abban, hogy alaposan megismerjük a szereplők tulajdonságait
34. óra (11. 28.)
Arany János: Toldi - Részösszefoglalás
- a Toldi epikus szerkezetű, a mű első hat fejezete tartlamazza az előkészítést, a bonyodalmat és a kibontakozás egyrészét
- a szerző a részletezés és tömörítés eszközét használja ebben a hat részben
35. óra (12. 01.)
Szövegértés gyakorlása
36. óra (12. 04.)
Arany János: Toldi - Hetedik ének
- Miklós megmenekül üldözőitől és a bátyja bosszújától
- a művészi szerkesztés fontos sajátossága, hogy a fontosat hangsúlyozza, részletesen bemutatja, a kevésbé lényeges dolgokra tömören utal
- a hatást a hetedik ének utolsó sorában található alliterráció is fokozza
Metonímia: költői kép. Amikor egy szót egy másikkal helyettesítünk, metonímiának nevezzük. A két szó közötti kapcsolat lehet ok-okozati, de anyagbeli, térbeli, időbeli is.
37. óra (12. 05.)
Arany János: Toldi - Nyolcadik ének
- ez az ének a történet fordulópontja (a király szándéka egybeesik Miklóséval)
- új cselekményszál indul el
- kiderül, hogy Györgyöt milyen cél vezérli
- ebben az énekben a párbeszéd túlsúlya jellemző
38. óra (12. 08.)
Arany János: Toldi - Kilencedik ének
- a kilencedik énekben visszatérünk a fő cselekményszálhoz, Miklós sorsához
- a bika megfékezése szintén epizód
- Miklós célja, a cseh vitéz legyőzése lehetetlennek látszik lovagi fegyverzet nélkül
39. óra (12. 11.)
Arany János: Toldi - Tizedik ének
- a Toldi felépítése szimmetrikus
- a 6. ének után lehet meghúzni a képzeletbeli szimmetriatengelyt
- visszatérő elemekkel (pl. eseményekkel, szereplőkkel) találkozhatunk mind a "két oldalon"
- a tizedik ének egy része is epizód, Miklós jellemvonását ismerhetjük meg
- késleltetés: növeli a feszültséget, és előkészíti az elbeszélő költemény tetőpontját
40. óra (12. 12.)
Arany János: Toldi - Tizenegyedik ének
- ez az ének a mű tetőpontja - eldől a főhős (Miklós) sorsa
- az epikus művek negyedik szerkezeti egysége a cselekmény csúcspontja, a tetőpont
- Miklós számára elérkezik az igazi próbatétel => igazi hősként jelenik meg és úgy is cselekszik
41. óra (12. 15.)
Memoriter számonkérése
42. óra (12. 18.)
Arany János: Toldi - Tizenkettedik ének
- ez az ének a mű megoldása
- a megoldás felidézi a népmesék igazságszolgáltatását, a jó győzedelmeskedik, a rossz elnyeri méltó büntetését
- megjelenik minden eddig megismert lényeges szereplő
- az ilyen sok szereplőt felvonultató részletet tablónak nevezzük
- az epikus művek ötödik szerkezeti egysége a megoldás, amelyben lezárul a cselekmény
43. óra (12.19.)
A Toldi trilógia
44. óra (12. 22.)
Karácsonyi versek
45. óra (01. 05.)
Arany János: Toldi - összefoglalás I.
46. óra (01. 08.)
Arany János: Toldi - összefoglalás II.
47. óra (01. 09.)
Arany János: Toldi - témazáró dolgozat
48. óra (01. 12.)
A témazáró dolgozat értékelése, megbeszélése
|